ضرغامی: خروج آرشیو صداوسیما در دوران ریاست من شایعه است/ با شبکه من و تو ارتباطی ندارم
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۸۷۹۲
سید عزتالله ضرغامی درباره ماجرای انتقال آرشیو رسانه ملی به خارج از کشور توضیحاتی را مطرح کرد. انتقال آرشیو صداوسیما به خارج از کشور این روزها سروصدای زیادی به راه انداخته است و بسیاری از نگاههای انتقادی را متوجه دوران ریاست ضرغامی کرده است.
به تازگی احسان قاضیزاده هاشمی، عضو هیأت نظارت بر سازمان صداوسیما مصاحبهای با ایسنا انجام داد و اینگونه عنوان کرد که دلیل انتقال آرشیو صداوسیما غفلت مدیران پیشین این سازمان بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیشتر حسامالدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم در توئیتی به این مساله اشاره کرده و گفته بود:
«در این روزها یادی کنیم از عزتمندانی که آرشیو تلویزیون ملی ایران را با بودجهای درخور ولی حفاظتی اندک دیجیتال کردند، اجنه هم آرشیو آماده را چون ورق زر ربودند و فروختند، نه به من و نه به تو، بلکه به از ما برترانی که در تونل زمان اسطوره ساختند از عوامل دردهای بی درمان ملت ایران.»
اما عزتالله ضرغامی - رئیس پیشین سازمان صداوسیما - که ماجرای خروج آرشیو از صداوسیما در دوره مدیریت خود را شایعاتی بیاساس میداند، در گفتوگویی با ایسنا اظهار کرد: این مطلب را برای اولین بار در توئیت دوست عزیزمان آقای حسامالدین آشنا دیدم و به ایشان گفتم وزارت اطلاعات دولت فعلی را قبول دارم و از آنها درخواست میکنم با همه وجود درباره شایعاتی که مطرح میشود تحقیق و تعقیب کنند.
وی ادامه داد: روشن کنند اصلاً درباره چه چیزی حرف میزنند. هر نظری که دستگاه اطلاعاتی درباره بنده و حتی مدیر قبل آرشیو بدهد همه را میپذیریم. به این طور شایعات بیاساس نباید توجه کرد، چون بیاساس است و ارزش خبری ندارد.
ضرغامی با تاکید بر اینکه در طول این مدت هیچگونه برگه، اطلاعات، تماس تلفنی و اطلاعرسانی در ارتباط با مساله آرشیو و مسائلی که مطرح میکنند، به وی ارائه نشده است، گفت: نه تنها این مسائلی که مطرح میکنند با من مطرح نشده است، بلکه با رئیس وقت آرشیو هم مطرح نشده است؛ به نظرم این بحث خوب است توسط دستگاههای اطلاعاتی روشن شود.
وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات وظیفه دارد این موارد را بررسی کند، اظهار کرد: اصلاً چنین چیزی معلوم نیست اتفاق افتاده یا نه که در دوره ما هم باشد.
آرشیو مهجوری که هیچ استفادهای از آن نمیشد
ضرغامی درباره آرشیو صداوسیما و نحوه استفاده از آن در دوره ریاستش در رسانه ملی گفت: آرشیو مهجوری بود که هیچ استفادهای از آن نمیشد. در یک سال اول حضور من، تصاویری منتشر شد که تاکنون دیده نشده بود و اصلاً فضای هنری و نمایشی ما با آن تصاویر دگرگون شد؛ یعنی ظرف یک سال از دولت وقت که دولت اصلاحات بود گرفته تا همهی جریانهای سیاسی - چه در سخنرانیهایشان و چه در نامههای مکتوب - از فضای گسترده و جذاب آرشیو در همان یک سال اول اظهار خرسندی و تعجب میکردند؛ به ویژه تصاویری که احساس میشد قابل پخش نیست و تقریباً هر آن چیزی که مطرح میکردند قابل پخش نیست، ما آن را قابل پخش کردیم.
وی ادامه داد: از دفاعیات خسرو گل سرخی که مهجور مانده بود تا تظاهرات چپی، کمونیستها، حزب توده در دفاع از امام خمینی (ره) تا تصاویر دولت بازرگان دولت موقت و شخصیتهای اول انقلاب که همه ممنوع بود، از نظر من هیچ خط قرمز و ممنوعیتی نبود و آنچه که دیده شد تحول بزرگ آرشیو در یک سال اول بود.
رئیس اسبق سازمان صدا و سیما سپس دربارهی ماجرای خروج آرشیو از سازمان صدا و سیما گفت: دربارهی شایعاتی که اخیراً من متوجه شدهام، هیچ گونه تلفن و اطلاع رسانی از سوی دستگاههای مسئول و همچنین بازخواست و سؤالی از من نشده است و حتی کسی از مدیر وقت آرشیو هم بازخواستی نکرده است. بنابراین نمیدانم این شایعات چگونه مطرح شده و من تعجب میکنم که یک مقام مسئول چرا علیرغم شعارهایی که میدهد که ما آمدهایم پروندهسازیها را جمع کنیم، خودشان به این مسائل دامن میزند.
ضرغامی با اشاره به توئیت حسامالدین آشنا در این زمینه اظهار کرد: من در پاسخ به آن توئیت اعلام کردم که هر آنچه که وزارت اطلاعات دولت فعلی بگوید، به نظرم همان روشنگری است.
او در پایان درباره مستند انقلاب ۵۷ که از شبکه من و تو پخش میشود، درباره استفاده آرشیوی این مستند، یادآور شد: من با این شبکه ارتباطی ندارم و آن مستند را ندیدهام. به هزار و یک دلیل در سراسر دنیا تصاویر از دوره پهلوی پخش میشود که میتواند از آن آنتن تلویزیون ما هم گرفته شده باشد، چرا که در دوره اول من بسیاری از تصاویری که دیده نشد، پخش شد؛ بنابراین هر کسی میتواند آن تصاویر را بگیرد و پخش کند خیلی هم مانع نم شویم. مردم هم میتوانند پخش کنند. ضمناً خیلی از مراکز مختلف چه خارجی و داخلی برای خودشان تصاویری از دوران انقلاب داشتهاند که میتوانند استفاده کنند و هیچ ربط و ارتباطی با صدا و سیما ندارد.
منبع: آخرین نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۸۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما میپردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما میروند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.
وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمانها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.
این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آنها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.
وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنجهای مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.
الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب میشود چون مستند آرشیوی بهواسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور میشود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمیگیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.
کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار میشد و از این جهت پژوهش این مستند یکسال زمان برد.
وی افزود: میخواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهتدار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت میگذاشتم.
الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.
سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشنگرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علیاصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانهای راوین.
کد خبر 6087916